Aangepast zoeken

Oorlog om dure sacochen


n de VS woedt een vuile sacochenoorlog, waar ook het Belgische Delvaux in verzeild dreigt te geraken. Enkele ontwerpers blijken er handtassen van de concurrentie aan sterren te geven die alleen nog dronken en kotsend in de boekjes komen, in een poging het imago van dat merk te besmeuren. WernerRommers
In de Verenigde Staten is Snooki op dit moment een fenomeen. De rondborstige dame is een van de deelnemers aan de razend populaire reality-reeks Jersey shore. Snooki is onklopbaar in het vloeken, drinken, kotsen en het uitkramen van de grootste onzin. Ze is - zeg maar - de evenknie van onze Betty van Big Brother.

Tot nog toe deed ze dat alles plichtsbewust met een handtas van het Amerikaanse designermerk Coach aan haar arm, 'slechts' enkele honderden euro's duur. Groot was de verbazing bij fashionista's toen die plots bleek ingeruild voor een handtas van een veel duurder merk.

De toonaangevende Amerikaanse modejournalist Simon Doonan greep deze 'gebeurtenis' gisteren aan om een boekje open te doen over de soms smerige marketingtechnieken van enkele dure modehuizen. Zij zouden handtassen van de concurrentie opsturen naar dergelijke B-sterren, om zo het imago van die concurrent te besmeuren. Modehuizen als Gucci, Hermès of Louis Vuitton zijn er immers als de dood voor dat een sujet als Snooki de goot opzoekt, hun handtas daarbij goed in beeld gebracht door een paparazzo.

Doonan suggereert in zijn artikel dat de Guccitas die Snooki nu draagt, door het modehuis Coach naar haar zou zijn opgestuurd. De directie van Coach zou allesbehalve opgezet zijn met de reputatieschade die Snooki het merk al heeft bezorgd.

Modehuizen in de VS zouden zich volgens de modejournalist wel vaker met dergelijke guerrillatechnieken inlaten. Doonan vraagt zich ten slotte nog af, wat dat zal geven wanneer de handtassen van Delvaux -'het meest elitaire merk ter wereld - binnen enkele maanden gemakkelijker verkrijgbaar zijn in de VS. Zou Gucci dan meteen Delvauxtassen naar Snooki opsturen om zo de Belgische handtassenfabrikant een loer te draaien?

'Publiciteit is altijd goed'

Volgens Nica Broucke, hoofdredactrice van Elle, zal het niet zo'n vaart lopen. 'Zeker in Amerika geldt nog steeds: Bad publicity is good publicity, ook in de modewereld. Zien en gezien worden is nodig om je product te verkopen. En daarbij kan je niet altijd uitsluiten dat je handtas soms eens in mindere omstandigheden wordt gezien.'

Dat de komst van Delvaux naar de Verenigde Staten voor een 'oorlog' zal zorgen, is ook niet aan de orde. 'In de VS is Delvaux op dit moment nog onvoldoende bekend bij het grote publiek', zegt Broucke.

Volgens Erik Saelens van het Antwerpse bureau Brandhome, dat veel onderzoek doet naar de identiteit van merken, is dit soort lepe trucs trouwens voorbijgestreefd. 'Met de opkomst van het internet worden dergelijke pogingen steeds sneller opgemerkt. Bovendien hebben de echt grote merken zo'n groot promotiebudget - Louis Vuitton spendeerde vorig jaar in Noord-Amerika 1 miljard dollar - dat zo'n beetje slechte publiciteit compleet verzinkt in dat bombardement.'