Aangepast zoeken

Jennifer Aniston op zoek naar spermadonor in The switch

Fictie en realiteit liggen dikwijls niet ver uit elkaar, zeker als Jennifer Aniston (41) op de filmaffiche prijkt. Een beroep doen op een spermadonor zoals haar personage Kassie ziet Aniston niet meteen zitten, maar haar biologische klok tikt wél. 'Ik droom van een baby', zegt ze.


Jennifer Aniston maakte er op één of andere Award-uitreiking zelf nog grapjes over: haar keuze van filmrollen lijkt vreemd genoeg steeds opnieuw op één of andere manier haar privéleven te weerspiegelen. Nadat haar huwelijk met Brad Pitt in 2005 op de klippen liep omdat hij op de set van Mr and Mrs Smith nogal close geworden was met tegenspeelster Angelina Jolie, was Aniston te zien in onder meer Derailed, The break-up en He's just not that into you. Ook haar nieuwe film The switch vertoont parallellen met haar privéleven. In de film kruipt de blonde actrice in de huid van Kassie, een alleenstaande vrouw die plots haar biologische klok hard voelt tikken en besluit zo snel mogelijk zwanger te worden. Bij gebrek aan partner dan maar via een spermadonor.

Wijze lessen

Aniston zelf is inmiddels 41 en liet zich de voorbije maanden meer dan eens ontvallen dat ze nog steeds droomt van het moederschap. Toen Brad Pitt haar inruilde voor Angelina Jolie, was dat volgens roddeltantes vooral omdat Pitt dolgraag vader wilde worden en Aniston nog geen zin had in kinderen en zich eerst nog enkele jaren wilde toeleggen op haar filmcarrière. Toen al reageerde Aniston furieus. 'Ik heb nooit gezegd dat ik geen kinderen wilde. Ik wil een carrière én een kind, ik wil álles.'

Tijdens de promotour voor The switch gaf Aniston toe dat het onderwerp van de film nauw aansluit bij haar eigen leven. Op een persconferentie in Los Angeles vertelde ze dat ze wijze lessen heeft getrokken uit het vertolken van haar nieuwe personage. 'Vrouwen moeten zich niet langer settelen om zwanger te raken. De tijden zijn veranderd en we hebben nu zoveel meer opties dan onze ouders vroeger hadden. Ik heb veel geleerd van mijn personage Kassie. Zeker omdat ik ook al mijn deel gehad heb als het op vruchtbaarheid, kinderen krijgen en adoptie aankomt.'

Toen journalisten haar wezen op de eventuele gevolgen van het opvoeden van een kind in je eentje, antwoordde ze: 'Wat is nu eigenlijk een gezin? Is dat echt alleen een moeder en vader met twee kinderen en hun hond? Liefde is liefde en familie zijn de mensen die altijd in je buurt zijn. Daarom ben ik zo dol op deze film. Het gaat hier niet om een familie zoals de maatschappij het ons geleerd heeft.'

Toch is Aniston zélf niet meteen van plan een spermadonor aan te spreken. 'Ik wil heel graag een kindje, maar op natuurlijke wijze en niet via kunstmatige inseminatie. Ik wil weten wie de papa van mijn kind is', zei Aniston toen ze in de talkshow van Jay Leno op de rooster gelegd werd.

In dat geval zal de actrice stilaan toch werk moeten maken van haar zoektocht naar een nieuwe partner. Na de breuk met Brad Pitt werd ze gekoppeld aan onder anderen muzikant John Mayer en acteurs Vince Vaughn en Gerald Butler. Maar tegenwoordig is het redelijk windstil op amoureus vlak.

Vierde best betaalde actrice

Toch weigert Aniston het kneusje van Hollywood te worden. Hoewel ze na de stopzetting van Friends - de razend populaire sitcom waarin ze tien jaar lang Rachel Green vertolkte - niet meteen grote kaskrakers op haar naam schreef, zit ze niet om werk verlegen. Vorig jaar werd ze met 27 miljoen dollar de vierde best betaalde actrice in Amerika, vóór Angelina Jolie die het met 'slechts' 20 miljoen dollar moest stellen. Om die toppositie te behouden lijkt Aniston van plan meer dan ooit al haar troeven uit te spelen. Bij de lancering van haar eigen parfum poseerde ze topless, al was op de brave foto's vooral haar rug te zien. Maar in Horribles bosses, een film die volgend jaar uitkomt, zou Aniston helemaal uit de kleren gaan. Volgens een Amerikaans tijdschrift speelt ze in de film een nymfomane tandarts die haar kleren niet kan aanhouden. Wie weet levert dit nieuwe sexy imago Jennifer dan uiteindelijk toch nog een nieuwe partner - en vader van haar baby op.